Prodej bytu v Praze 6: Získali jsme vyšší cenu, než jsme čekali

Klient řešil, který byt prodat

Před několika měsíci se na mě obrátil jeden z mých klientů. Měl v Praze dva byty a přemýšlel, který z nich prodat.

Jeden byl už delší dobu úspěšně pronajatý, to byla naše první spolupráce. Druhý byl prázdný a potřeboval kompletní rekonstrukci.

Doporučila jsem mu ponechat si byt s nájemcem a poradila, co je zapotřebí udělat, pokud se rozhodne prodat ten druhý. Klient poprosil kontakt na ověřenou stavební partu a vzal si čas na rozmyšlenou.

Byt připravený k prodeji a první zájemci

Po několika měsících se ozval znovu. Byt byl připravený k prodeji a domluvili jsme si schůzku. Na ní jsem klientovi vysvětlila, jak byty prodávám, a dohodli jsme se na ceně, za kterou začneme inzerovat: 3,9 milionu korun.

📌 Poznámka 1: Někdy se prodávající o přípravu bytu k prodeji nechtějí starat. V takovém případě mi jednoduše předají klíče a já vše zařídím.

📌 Poznámka 2: Inzerovaná cena není totéž co prodejní. První slouží pouze jako marketingový nástroj. Jejím cílem je přilákat co nejvíce zájemců. Prodejní cena bývá zpravidla vyšší.

Prohlídky, nabídky a výběr kupujícího

Na inzerát zareagovalo kolem 30 zájemců. Prohlídku si domluvilo 21 z nich a 10 podalo svou cenovou nabídku.

Dvě nejvyšší nabídky byly téměř totožné, jak částkou, tak způsobem financování. Prodávající nakonec zvolil tu nejvyšší. Druhý zájemce zůstal v záloze, kdyby něco nevyšlo.

Problém s odhadem a hypotečním poradcem

Kupující chtěl část kupní ceny financovat hypotékou. Spojila jsem se s jeho hypotečním poradcem a poslala mu všechny potřebné dokumenty a informace – a ticho. Nezvedal telefon, neodpovídal na zprávy, nekomunikoval ani s kupujícím.

Nakonec se ozval: banka odhadla byt na 3,4 milionu, přitom kupující nabídl 4,3 milionu. Poradce zažádal o supervizi banky, která nakonec vyšší cenu potvrdila, a hypotéka byla schválena.

Nečekané komplikace

Můj právník mezitím připravil všechny smlouvy a měli jsme je podepsat v pondělí. V pátek mi ale zavolal kupující, že za žádných okolností nechce advokátní úschovu, pouze bankovní, a že uhradí veškeré náklady. Přesvědčit ho nešlo. Hypotéka se musela schválit znovu.

Když už to vypadalo, že smlouvy konečně podepíšeme, onemocněl prodávající. Poté musel kupující pracovně odjet do zahraničí. Teprve po jeho návratu jsme se všichni mohli sejít a smlouvy podepsat.

Katastr, banka a znovu hypoteční poradce

Když jsem hypotečnímu poradci předala dokumenty pro banku, zeptala jsem se ho, proč se mi nikdy nepodařilo se s ním spojit. Nejdřív se vymlouval na nemoc, pak přiznal, že nejsem jeho klientka, a proto nejsem na jeho seznamu priorit. Při loučení se mě zeptal, jestli bych s ním nechtěla spolupracovat na dalších zakázkách.

Katastr zapsal změnu vlastnictví hned druhý den po uplynutí ochranné 20denní lhůty. Vyzvedla jsem na katastru nový list vlastnictví, abych ho mohla předat bance k uvolnění peněz z úschovy.

Jenže jsme s kupujícím nevěděli, na kterou pobočku ho máme doručit. Ve smlouvě stálo, že pouze na tu, kde byla smlouva podepsána. Ta se ale podepisovala v advokátní kanceláři.

Callcentrum banky tuto informaci nedokázalo poskytnout ani kupujícímu, a to byl majitelem účtu. Odkázali ho na jeho hypotečního poradce. Ten samozřejmě znovu nereagoval. Až po několika zprávách odpověděl a dodal, že kupující je nedočkavý.

Peníze na účtu prodávajícího, byt předaný

Peněžní prostředky dorazily na účet prodávajícího následující ráno. A za několik dní kupující obdržel klíče od svého nového bytu. Doufám, že se mu tam bude dobře bydlet.

A co prodávající?

Přes všechny komplikace byl prodávající s mojí prací velmi spokojen. Na prodej nijak nespěchal, a nakonec dostal víc, než původně očekával.

Jediné, co ho mrzí, že prodávám byty pouze v Praze. Jinak by pro mě měl i další zakázky.